Olimpinių vertybių ugdymo programa (OVUP), kuri jau ne vienerius metus kryptingai vystoma Lietuvoje, pasiekė naują brandos etapą – Lietuvos patirtimi pradėta dalytis tarptautiniu mastu. Neseniai dvi programos lektorės, fizinio ugdymo mokytojos Ugnė Avižienytė ir Jolita Gvergždienė, Šiaurės Makedonijoje vedė mokymus vietos pedagogams ir padėjo pagrindus analogiškos programos vystymui šioje šalyje.
Kas yra OVUP ir kodėl tai svarbu visuomenei?
Olimpinių vertybių ugdymo programa – tai Tarptautinio olimpinio komiteto (TOK) sukurta edukacinė iniciatyva, paremta įsitikinimu, kad sportas ir fizinis aktyvumas yra galingos ugdymo priemonės. Per sportą vaikai ir jaunimas mokosi ne tik judėti, bet ir ugdosi pasitikėjimą savimi, socialinius įgūdžius, bendradarbiavimą, pagarbą kitiems bei atsakomybę už save ir aplinkinius.
Atsižvelgdamas į šiuolaikinio ugdymo poreikius, TOK atnaujino programą ir pristatė OVUP 2.0 versiją, kuri jungia sportą su švietimu ir kultūra. Ši programa sukurta taip, kad ugdymo procesas būtų patrauklus, dinamiškas ir orientuotas į visapusišką žmogaus asmenybės augimą – kūno, valios ir proto darną.
OVUP paremta trimis metodiniais leidiniais. Jie buvo parengti prieš daugiau nei dešimtmetį, o Lietuvos tautinis olimpinis komitetas (LTOK) tapo vienu pirmųjų pasaulyje, šiuos leidinius išvertusių į nacionalinę kalbą ir pradėjusių kryptingą jų taikymą praktikoje.
„Nors daugelis nacionalinių olimpinių komitetų pasaulyje OVUP naudoja fragmentiškai – dalindami metodinę medžiagą, organizuodami pavienes šventes ar renginius – mes išsiskiriame nuoseklia ir gilesnio požiūrio sistema, – sako LTOK Švietimo direktorius Kasparas Šileikis.
– Lietuvoje rengiami intensyvūs mokymai pedagogams, ugdomi mokymų vadovai, o programa integruojama į kasdienį ugdymo procesą darželiuose, mokyklose ir kitose ugdymo įstaigose.“
Per 7 metus visoje Lietuvoje surengta 350 mokymų, kuriuose dalyvavo daugiau nei 7000 pedagogų iš įvairių šalies ugdymo įstaigų. LTOK taip pat jau spėjo surengti ir 3 tarptautinius OVUP mokymus Lietuvoje, kuriuose dalyvavo patirtį olimpinio švietimo srityje norėję gilinti ekspertai iš įvairių Europos nacionalinių olimpinių komitetų.
Šiuo metu Lietuvoje OVUP įgyvendinimą užtikrina du pagrindiniai lektoriai – Nerijus Miginis ir Donatas Petkauskas, vedantys antro lygio mokymus, bei 19 mokymų vadovų, dirbančių su pirmo lygio mokymais. Tarp jų – ir ilgametės programos lektorės U. Avižienytė bei J. Gvergždienė, kurios pirmosios savo patirtimi ėmė dalintis tarptautiniu lygiu.
Tarptautinis pripažinimas – natūrali brandos pasekmė
Į Šiaurės Makedoniją Lietuvos OVUP lektorės U. Avižienytė ir J. Gvergždienė buvo pakviestos šios šalies TOK iniciatyva. Vizito metu jos ne tik supažindino vietos pedagogus su olimpinių vertybių ugdymo programa, bet ir pristatė Lietuvos patirtį – kaip programa įgyvendinama per intensyvius, kelių lygių mokymus pedagogams, kurie vėliau programą taiko savo ugdymo įstaigose.
Mokymai penkias dienas iš eilės vyko skirtingose šalies vietose – keturiose mokyklose ir Šiaurės Makedonijos olimpinio komiteto konferencijų salėje. Juose dalyvavo įvairių disciplinų mokytojai iš skirtingų regionų, o programos aktyvumas ir patyriminis mokymasis daugeliui tapo netikėta, bet labai teigiama patirtimi.
„Mokytojai pasakė tiesiai šviesiai, kad tokių mokymų jie dar nėra turėję – tiek daug judesio, įsitraukimo ir praktikos. Aišku, šiek tiek juos ir nuvarginome“, – juokiasi J. Gvergždienė.
Fizinio ugdymo pedagogė U. Avižienytė neslepia, kad prieš kelionę jautė ir nerimo – ypač dėl darbo užsienio kalba. „Turėjau nemažai nepasitikėjimo savimi dėl anglų kalbos, todėl dar prieš kelionę keletą mėnesių lankiau anglų kalbos kursus ir intensyviai ruošiausi. Labai didžiuojuosi savimi, kad šį iššūkį įveikiau“, – atvirauja ji.
Papildomo jaudulio kėlė ir iš anksto girdėti perspėjimai apie galimus kultūrinius skirtumus. „Mus nuteikė, kad gali būti visokių pedagogų – ir priešiškai nusiteikusių, ypač regionuose. Galvojome, kaip reikės juos „perlaužti“, kaip susikalbėti. Bet nieko panašaus nebuvo – žmonės pasirodė labai atviri, šilti ir pozityvūs“, – pasakoja lektorė Ugnė.
Abi pedagogės pastebi, kad nors gyvenimo sąlygos Šiaurės Makedonijoje skiriasi nuo Lietuvos, švietimo bendruomenės atvirumas ir noras mokytis buvo akivaizdus. Taip pat nustebino didelis vyrų mokytojų skaičius – ne tik fizinio ugdymo, bet ir kitų dalykų pedagogų. Tuo tarpu Lietuvoje OVUP mokymuose dažniau dalyvauja fizinio ugdymo mokytojai, ugdymo įstaigų vadovai, o absoliučią dalyvių daugumą sudaro moterys.
„Pradžia, kaip ir visur, būna lėtesnė – kol apšylame, kol „pralaužiame ledus”. Bet mes turime savo metodų" – šypsosi Jolita.
Pasak lektorių, per penkias intensyvias dienas vyko ne tik mokymai, bet ir savotiški kultūriniai mainai – dalyviai mokėsi lietuviškų žodžių, o lietuvės susipažino su makedonų kultūra. Bendravimas anglų kalba tapo jungiančiu tiltu tarp skirtingų patirčių.
Darbas komandoje ir asmeninis augimas
J. Gvergždienė pabrėžia, kad didžiulį vaidmenį sėkmei šioje išvykoje turėjo tai, jog jos dirbo kartu. „Kai yra komanda, viskas įmanoma. Tam ir yra du ar trys žmonės – kad palaikytume vienas kitą. Mes pasitikrinome ne tik savo mokymus, bet ir draugystę, bendrą darbą, bendrą projektą. Po tokių patirčių jau niekas nebebaisu“, – sako ji.
Abiem lektorėms šis vizitas tapo aiškiu profesinės brandos ženklu. „Tai parodo, kokiame lygmenyje esi – kad ne veltui šešerius metus dirbi šioje srityje ir ne veltui buvo dedamos didelės pastangos“, – sako U. Avižienytė. Ji priduria, kad gavusi kvietimą užsibrėžė sau tikslą tinkamai reprezentuoti Lietuvos olimpinį judėjimą ir nenuvilti pasitikėjimą parodžiusių žmonių.
„Mums, kaip moterims, kaip vadovėms ir mokytojoms, tai buvo didžiulė atsakomybė. Mes Makedonijoje darėme tai, kuo iš tikrųjų tikime“, – pabrėžia Jolita.
Lektorės įsitikinusios, kad Šiaurės Makedonijoje „paliko olimpinių vertybių virusą“ – vietos olimpinio komiteto atstovai jau išreiškė norą tęsti bendradarbiavimą.
Projektas, kuris augina vertybes
Šiandien OVUP Lietuvoje – nuosekliai ir kryptingai vystomas tęstinis projektas, apimantis šimtus pedagogų ir tūkstančius vaikų visoje šalyje. Programos stiprybė slypi ne vien metodikoje, bet ir žmonėse – pedagogų bendruomenėje, kuri kasdien savo darbu įprasmina olimpines vertybes ugdymo procese.
Didžiausias OVUP tikslas išlieka tas pats – kad pagarba, draugystė ir tobulėjimas taptų natūralia vaikų kasdienybės dalimi Lietuvos ugdymo įstaigose. Todėl pagrindinis dėmesys ir toliau bus skiriamas pedagogų mokymams, programos kokybei bei jos pritaikymui skirtingoms amžiaus grupėms ir ugdymo kontekstams.
„Tarptautinis susidomėjimas Lietuvos patirtimi tampa ne tik įvertinimu, bet ir papildoma motyvacija stiprinti tai, kas kuriama čia, Lietuvoje. OVUP kūrėjai ir lektoriai tikisi, kad programa ir toliau augs kartu su švietimo bendruomene, prisidėdama prie sąmoningos, aktyvios ir vertybėmis grįstos visuomenės ugdymo“, – tvirtina LTOK Švietimo direktorius K. Šileikis.
Olimpinės vertybės – pagarba, draugystė ir tobulėjimas – Lietuvoje jau seniai peržengė sporto ribas. Šiandien jos tampa neatsiejama ugdymo dalimi, formuojančia ne tik aktyvius, bet ir atsakingus, empatiškus bei bendruomeniškus žmones.